czwartek, 4 sierpnia 2016

"Czao-Ra. Opowieść północna" Antoni Ferdynand Ossendowski

Dziękuję!

Biały szpic Czao-Ra to odważny pies łowiecki, który wspólnie ze swoim panem Maruszem wędruje przez piękną, ale i niebezpieczną tajgę. Razem przemierzają okoliczne lasy, wypatrując łosi, zajęcy, kun i lisów, których futra myśliwy mógłby sprzedać kupcom.
Pewnego razu Czao-Ra i Marusz spotykają niedźwiedzia. W nierównym starciu potężne zwierzę łamię nogę myśliwego. Co będzie dalej? Czy odważny pies będzie w stanie pomóc swojemu panu? Czy uda im się bezpiecznie dotrzeć do domu.
"Czao-Ra. Opowieść północna" to piękna historia o sile przyjaźni człowieka i psa, a także o trudach życia ludzi Północy zmagających się z surową zimą, która trwa tu przez osiem miesięcy w roku.

Rzadko kiedy sięgam po takie powieści, które kierowane są głównie do młodziutkiego czytelnika. Jednak tym razem zachęciła mnie opowieść o malutkim i odważnym piesku. Stwierdziłam, że nie będę jej czytać sobie, a dzieciakom i to one pomogą mi w ocenieniu tejże historii. Czytałam ją raz, na głos w całości i później wybrane wątki, których domagały się dzieciaki. Powiem Wam, że była to ciekawa odskocznia i coś zupełnie nowego dla mnie. Lubię czytać dzieciakom, sprawia mi to dużo frajdy, dlatego bardzo miło będę wspominała powieść Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego. 

Zacznijmy od mojej oceny - książkę czyta się naprawdę super, szybciutko i płynnie, co jest czystą przyjemnością. A obrazki w niej zawarte są idealnym uzupełnieniem, bez którego nie wyobrażam sobie książek dla dzieciaków. Cieszy mnie, że są takie urocze i kolorowe, w zasadzie nie tylko mnie to cieszyło, a moich słuchaczy również! "Pokaż ciociu, pokaż jeszcze raz tego niedźwiedzia!", "Ale ten piesek jest śmieszny!", "A co ten pan niesie na plecach i po co mu to jest?" - ciekawskie bestyjki.

Książka "Czao - Ra" jest książką nie tylko o tytułowym psiaku, jest o rodzinie i życiu na północy. Przetrwaniu i radzeniu sobie z tamtejszą codziennością. W pewien prosty sposób autor pokazuje nam trudy północnego życia - co niezmiernie zaciekawiło dzieciaki. Mnie już mniej, bo co nieco wiem - filmy i książki sporo mi pomogły w poznaniu północnych realiów. 

Tak, jak na okładce napisano "Czao - Ra" to piękna historia o przyjaźni psa i człowieka. O oddaniu i więzi jaką zwierze darzy swojego pana, i odwrotnie. Piękna przyjaźń, sama mam psiaki i kocham je bardzo, bardzo... Nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej. A w dzisiejszych czasach ludzie bestialsko obchodzą się ze zwierzakami. Ta opowieść może być przykładem dla dzieciaków, jak należy traktować zwierzaki, jak je szanować i ich nie krzywdzić. 

Mnie ta Opowieść Północna bardzo się spodobała. Jeśli nie wiecie, jaki prezent sprawić dziecku, które już czyta i to lubi, to myślę, że "Czao - Ra" będzie świetnym pomysłem. Polecam!

1 komentarz: